Aki keres az talál? Történetek a munkaerőpiacról

Új állást akarok

Új állást akarok

Hogyan fejleszd az angolodat?

2015. június 01. - Showmiller

Ma már szinte mindenhol elvárják, hogy egy idegen nyelven jól beszélj, és ez sok esetben az angol. Persze ha tudsz más nyelvet az külön jó, de az angol ma már alapvető elvárás. Persze ha kiemelkedő szinten beszélsz angolul akkor az külön érték lehet a munkaerőpiacon (pl anyanyelvi, vagy közel anyanyelvi), de a legtöbb esetben ez nem elvárás. Az emberek tömegesen küzdenek az angollal pedig meglehetősen egyszerű nyelv (tanultam több nyelvet, higyjétek el nekem, hogy az angol egy egyszerű és logikus nyelv). A napokban volt egy beszélgetésem valakivel, aminek hatására eldöntöttem, én hogyan fejlesztettem az angolomat, hátha ez másnak is hasznos lehet. Nincs ebben semmi földöntúli dolog.

Van egy kb. 15 éves középfokú nyelvvizsgám, de ez ugye nem jelent semmit. A szakmai anyagokat jól megértettem, nem volt gond az olvasás, sőt még konferencia előadások is mentek több-kevesebb sikerrel. Tehát passzív szakmai nyelvtudás volt igazából. Ezen változtatni akartam, mert egyrészt ha jól tudsz angolul komoly lehetőségek nyílnak meg előtted, másrészt a munkaerőpiacon is alapvető. Az alábbiakban leírom, hogyan sikerült az elmúlt 2-3 évben valódi, tárgyalási szintű aktív nyelvtudásig elérnem.

  • Elkezdtem minél több olvasni, nemcsak a szűk szakterületemen. Itt persze nemcsak szakmai anyagokat kell érteni, hanem magazinokat, gyakorlatilag bármit ami szembejött. Nagy kedvencem azóta is az Economist. Ez eleinte nehéz volt, mert sok ismeretlen szó volt, de megérte vele dolgozni.
  • Egynyelvű szótár! Alapvetően leszoktam az angol-magyar szótárakról, és ráálltam az egynyelvű szótár használatára. Ez lehet papíron is, de online is rengeteg ilyen van. Szintén nem könnyű lépés, de muszáj!
  • Nagyjából kezdtem érezni, hogy jó-jó, de a beszéd még mindig nem megy. Fogadtam hát egy amerikai angoltanárt, aki történetesen itt élt Magyarországon, és minimálisan beszélt angolul. Végzettsége szerint nem tanár, és nem is azt kerestem, hanem akivel tudok rendszeresen angolul társalogni bármiről. Ez több, mint másfél évig heti 2 alkalmat jelentett (az utolsó fél év hasonló paraméterekkel rendelkező, másik személy volt, de ez nem változtat a lényegen). Igazából ez volt a legnagyobb lökés. Rengeteget tanultam tőle, és mivel muszáj volt beszélnem, ezért a beszédem is rohamosan fejlődött. Ezt a környezetem is mondta, de én is éreztem.
  • Elkezdtem angol nyelvű (jellemzően amerikai) rádióműsorokat és tévéműsorokat nézni. Ez az internet világában már nem probléma. Tény, hogy sok amerikai tv csatorna honlapja, csak amerikai IP címről engedi nézni a műsorokat, de erre van jól működő megoldás. Itt aztán mindenki válogathat érdeklődésének megfelelően.
  • Egy idő után a híreket is tudatosan angolul kezdtem olvasni, hogy minél több helyről érjen a megfelelő hatás.
  • Elkezdtem és elvégeztem online kurzusokat angol nyelven az engem érdeklő témában. Ez is nagyrészt ingyenes lehetőség, érdemes kihasználni.
  • Filmeket már csak eredeti nyelven nézek (feltéve, hogy az eredeti nyelve angol), esetleg angol felirattal. 
  • Munkám során elég sokat kellett írnom angolul és egyre inkább tudatosan kerestem a lehetőséget, az angol nyelvű írásra.
  • Munkám során elég sok nemzetközi kollégával dolgozom együtt, és korábban igyekeztem minimálisra szorítani a kommunikációt, most már nem, sőt tudatosan keresem.

 

Mint látható alapvetően az élettől való tanulásban hiszek, a nyelvtanfolyamok kipreparált szövegeiben és tankönyveiben kevésbé. Azt mondom, hogy érdemes ebben érdemi energiát fektetni, mert valóban könnyen látható az eredmény: én már őszintén tudom mondani, hogy tárgyalóképes szinten beszélek angolul és ezt több állásinterjú és nemzetközi megbeszélések is megerősítették.

Tehát mindenkinek melegen ajánlom, hogy angolra fel! :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujallastakarok.blog.hu/api/trackback/id/tr467478434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása