Aki keres az talál? Történetek a munkaerőpiacról

Új állást akarok

Új állást akarok

Hogyan jelenj meg állásinterjún?

2015. november 11. - Showmiller

A múltkor egy ismerősöm, aki tudja, hogy van némi tapasztalatom állásinterjú ügyben megkérdezte, hogy öltözzön fel egy interjúra. Nem gyakorlott ebben, ő alapvetően a farmer-poló kombót nyomja, szóval nem igazán tudja mi kell és mi az ami sok.

Az első benyomás rendkívül fontos, és ezt azért valamennyire tudjuk befolyásolni a megjelenésünkkel. Ennek kapcsán összeszedtem néhány dolgot, amit most megosztok veletek is, hátha valaki hasznát veszi.

  • Gondolom az ilyen alap dolgokat, mint hogy ápoltság, nem is kell említeni. Szóval erről is nem is írok többet.
  • Érdemes semlegesen öltözni, tehát se nem túl színesen, se nem túl lazán, se túl elegánsan.
  • Ha nem tudod belőni a szintet, akkor inkább öltözz túl. Túlöltözni sokkal kevésbé gáz, mint alulöltözni. Férfiak esetében szerintem egy sötét szövetnadrág és egy ing, esetleg pulóver a legtöbb esetben teljesen jó.
  • Azért a túlöltözéssel is óvatosan, mert nagyon erőlködés szaga lehet a dolognak. Nincs jó üzenete a túlpörgésnek sem. Én voltam egy interjún, ahová öltönyben mentem, mert a nap további részére így kellett öltöznöm, és szerintem nem volt jó üzenete. Vagy amikor a zoknis cégnél szintén elég elegánsan mentem, szerintem annak sem volt jó üzenete. 
  • Alapvetően kerüld a rövid ruhákat, még nyáron is. Rövid nadrág, rövid szoknya, szerintem nem állásinterjúra való, még akkor sem ha egy nagyon laza helyről van szó. Tehát a megfelelő szinten próbáld meg "megtisztelni' a helyet.
  • Nem kell hivalkodni. Ne pakold magad tele ékszerrel, és ne villogtasd, ha valami extra drága telefonod vagy órád van. Ez azt sugallhatja, hogy "sokba kerülsz" és annyit úgysem akarnak fizetni, vagy "ennek csak a külsőség számít".
  • Tudjuk, hogy mindenki azt mondja, nem a külsőségek számítanak, de senki nem tudja magát függetleníteni attól, amit lát. Ha pedig ezt tudod befolyásolni az öltözködéssel, akkor miért ne tennéd?

Ezek tehát nem nagyon extra dolgok, de azért érdemes odafigyelni, nehogy ezen bukj el, aztán nem is kapsz esélyt megmutatni Magad. Sok sikert!

Ha van egy történeted a munkaerőpiacról álláskeresőként, amit szívesen megosztanál, írd meg nekem az ujallastakarok.blog@gmail.com címre. Diszkréció garantált!

A bejegyzés trackback címe:

https://ujallastakarok.blog.hu/api/trackback/id/tr188055356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.11.11. 12:22:10

Minden viszonylagos. Szerintem nem annyira a konkrét megjelenést kell belőni, hanem a betöltendő állásban elfogadott társadalmi külsőségek felső harmadát/háromnegyedét praktikus megcélozni. Abban benne van az "adok magamra" meg a "természetesen viselkedem" is. A lényegesen túl-, illetve az alulötlözöttség is egyértelműen gáz. Részletek szempontjából sokat mutat a cipő anyaga, és ápoltsága. Az új nem praktikus, a kicsit használt bőr/műbőr ápolt állapotban nagyon pozitív. Tiszta fejű embernek tiszta a cipője is! Bizonyos szint felett nemárt au óra, de legyen mutatós. Tradicionális gondolkodásra utal, amiben van lojalitás és értéktisztelet.

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.11.11. 14:56:35

@F.M.J.: Köszi! Az óra nem egyszerű kérdés, de persze túllihegni sem kell. Nekem van több órám, van nagyon elegáns, vagy nagyon hightech és van sima átlagos hétköznapi. Ezeket mindig alkalomhoz válogatom, természetesen állásinterjún is.
Cipő: igazad van, akkor van gáz, ha esős az idő és nem kocsival mész, vagy ha kocsival is mész, de sétálni kell. Mondjuk olyankor is le lehet törölni a mosdóban.

yatumux 2015.11.12. 00:14:04

Köszi a tanácsot ! Holnap megyek az egyik legnagyobb nyugati cég megkeresett és felkínált egy felsővezetői állást. Akkor keresek egy sötét szövetnadrágot és pulcsit hozzá !

Remélem meg tudok velük egyezni.

Komolyra fordítva. Itt mindent leközölnek ?

Ha esetleg 20 év vezetői múlt után én is adhatok egy tanácsot.

Alkalomhoz illően öltözz. De inkább mindenhová öltöny, nyakkendő.

Rolex úgy sem lesz rajtad, ha lesz rajtad a HR nem fogja felismerni.

Szóval az öltöny még egy zoknis cégnél sem hivalkodó hanem jó benyomást keltő.

Ha lány vagy, végy egy db öltönyt, bizony olyat amit a fiúk hordanak és vegyél fel hozzá egy fehér inget. A cipő sarka nem lehet magasabb mint 5 cm és ne legyen tűsarkú.

flooks.net/wp-content/uploads/2013/03/job_interview7.jpg

Bambano 2015.11.12. 00:49:28

@yatumux: "végy egy db öltönyt, bizony olyat amit a fiúk hordanak ": ez azért halmozottan marhaság... vagy tényleg olyan öltönyt vesz a "lány", mint a pasi öltöny, akkor hozzáértő látni fogja, hogy pasiöltöny van rajta, vagy nem olyat vesz, akkor a tanácsod falrahányt borsó.
Például ha én kölcsönadnám az öltönyömet egy átlagos, mai divatnak megfelelő lánynak, akkor a következő problémái lennének vele:
1. bokában bő
2. háromszor körbe kellene csavarja magán, hogy jó legyen.

aki nem tudná: a férfiöltöny fordítva gombolódik, mint a női, de különösen a nadrág.

a poszthoz: szerintem öltözz úgy, ahogy munkába járnál az adott céghez, sose fogod tudni, a hr-es az adott napon milyen fejlövéssel ébredt és mi az aktuális baja. egyetlen taktika van, aminél a ráfordított energia és a hasznossága arányban van: tojni rá magasról.

Kuntakintekitekinte 2015.11.12. 07:04:11

@Showmiller:

"Mondjuk olyankor is le lehet törölni a mosdóban. "

Pár nappal korábbi észosztó zseni szerint azt sem szabad, a mosdó tabu.

battery 2015.11.12. 08:10:49

Csupa jó ötlet. Egyikre sem gondoltam volna. :-(

Male39 2015.11.12. 08:36:39

"Ha nem tudod belőni a szintet, akkor inkább öltözz túl. Túlöltözni sokkal kevésbé gáz, mint alulöltözni."

"Azért a túlöltözéssel is óvatosan, mert nagyon erőlködés szaga lehet a dolognak."

Ez így teljesen kerek és érthető mindenkinek nemde? :)

Egyébként pedig ... öltözz olyannak, amilyen vagy. Miért akarnál másnak mutatkozni? Ha így teszel a cég nem Téged vesz meg, hanem amilyennek "álcázod" magad.

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.11.12. 10:11:26

Köszönöm a hozzászólásokat :-) .
@yatumux: a saját blogomon azt közlök le amit akarok, probléma :-) ?

Igen, nem vagyok profi HR-es nem is akarok az lenni. Aki olvassa a blogot, tudja, hogy teljesen szubjektív, lehet nem egyetérteni, a vélemény szabad!

báró Csekonics 2015.11.12. 10:15:13

Más helyeken meg azt a - teljesen elterjedt - nézetet olvasni (és ezt is tapasztalom) hogy öltönyben ma már csak az megy (menjen) interjúra, aki minimum zakó-nyakkendőben is fog bejárni dolgozni, mert ott vagy épp az ő pozíciójában az a követelmény. Egyébként tényleg elég egy sima ing-zakó kombináció valamilyen 'nem farmer' nadrággal. Neve is van: smart casual ez az összeállítás. Ezzel - ha mondjuk csoportvezetőnél nem magasabb szintű a megpályázott állás - nagyon nem lősz mellé.
De ha már úgy döntesz hogy öltöny (a 'lány öltöny' neve kosztüm :-)) akkor viszont figyelj arra hogy ne valami elborult színű divatcucc legyen. Egyszínű v. vékony csíkos sötét - de lehetőleg nem fekete, inkább kék, szürke esetleg barna - öltöny, azonos színű és anyagú nadrág és zakó.
Az ing persze színben harmonizáljon az öltöny színével és a nyakkendő - mert ugye öltönyhöz azt csak a tévében nem veszik fel! - ne legyen túl 'extrém' mintájú / színű.

öreg baka nem rakéta 2015.11.12. 10:18:23

Azért azt sem bánnám, ha nem csak "öltönyösöknek" szóló tanácsok lennének a hasonló blogokban. Egy eladónak jelentkező, vagy autószerelő, takarító, vagy egyéb fizikai munkás mit tegyen. Nélkülük az "öltönyösök" nem dolgoznának:)

erol 2015.11.12. 10:58:09

Hát igen, pl. ha valaki egy takarítói állásra jelentkezik az öltöny nemcsak vicces de talán hátrány is.

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.11.12. 12:29:11

@öreg baka nem rakéta: Teljesen jogos az észrevételed, végiggondolom. Vagy ha van kedved megírni örömmel veszem és kiteszem a blogra! Ez a többiekre is vonatkozik! :-)

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.11.12. 12:33:05

@öreg baka nem rakéta: @Showmiller: Ilyen poszt már született kétkezi munkások felvétele tárgyában :).

Ciccancs 2015.11.13. 09:00:49

@yatumux: Te hol voltál felsővezető? Trolin? Merthogy a kosztüm fogalmát még hírből sem ismered.
Egyébként valóban hibás az általánosítás. Ha az ember nem tudja eldönteni, hogy a megpályázni tervezett pozícióban milyen az elvárt öltözet, akkor ne pályázza meg.

FikkFakk 2015.11.15. 13:38:46

@öreg baka nem rakéta: azokat azonnal felveszik, nem kell oltonyben bohockodni :-)

pushup 2015.11.15. 17:55:25

nagyon jó! szövetnadrág, meg pulóver! kiváló!
én vagyok akkora balek, hogy állásinterjúra, de színházba is, öltöny-nyakkendő kombóval megyek. pedig még egyszer sem pályáztam meg olyan melót, ahol az lett volna a munkaruha.
az asszony viszont felvételiztetett vezérigazgatói titkárságra ... a jelöltek 80%-a eddig sem jutott el. farmer, kapucnis pulóver, edzőcipő, bakancs (!) ... a mindennapi munkából is haza lennének zavarva, de állásinterjúra???

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.11.15. 21:06:48

@pushup: Elolvastad a kommenteket? Pont arról van szó, hogy sac/kb úgy illek megjelenni, ahogyan az adott munkakörben a munkáját végezni fogja. A vezérigre értelemszerűen nem bakanycsab járunk be, mint ahogyan az iratraktárkezelő sem dolgozik öltönyben.
Amúgy meg hogy jön ide a színház?

pushup 2015.11.15. 22:09:23

@F.M.J.: én el. és te elolvastad az enyémet? értelmezted is? fejtsem ki?
hát rendben. pont kurvára nem elég úgy megjelenni az interjún, ahogy majd dolgozni fogsz. igénytelen. ha esztergályosnak jelentkezel, lehet, hogy csak egy farmer-pulóver lesz rajtad az ismerkedési esten, de nyilván nem a gépzsíros, kék-fekete melósnadrág, amiben majd a műszakot nyomod. az állásinterjú nem munkanap. az egy kicsit más. ha neked nem, ha te leszarod, ha még annyi se fér bele, hogy eggyel rendesebben öltözz fel, mint más napokon, akkor miért téged válasszanak?
hogy jön ide a színház? és hogy vág bele a sorba a te hozzászólásod? hát pont úgy, hogy ebben a bugris országban a legtöbb semmirekellő már azt hiszi, kiöltözött, ha póló helyett inget vesz fel. hogy a léhűtők lépten nyomon coelhot, meg exuperit idézgetnek fészbukon, de a "szívük díszbe öltöztetése" (ha ugyan) már nem mutatkozik meg a ruházatukon.
és pont idevág így már a vezérigazgatóság, mert lassan egész generációk vannak, akik egy _vezérgazgatósági_ _állásinterjúra_ is úgy mennek el, hogy én anno a gólyabálról is kibasztam volna őket (amit egyesekkel meg is tettem). ez nem diszkó, ez nem a sziget.
egy irodai munka állásinterjúján az öltöny, nyakkendő (férfinél nyilván) alap. vagy legyen zseni, aki a hátán viszi a céget, de abból olyan fájdalmasan kevés van

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.11.16. 07:14:06

@pushup: Igen, elolvastam. Értelmeztem is. Azt olvastam ki belőle, hogy te a többi hozzászólóval ellentétben nem valamiféle általánosan hasznosítható irányelvet próbálsz felvázolni, hanem saját munkaköröd, munkahelyed, társadalmi elhelyezkedésed alapján kívánod mások munkahelykeresésének irányelveit meghatározni.
Abban igazad van, hogy egy esztergályos nem az olajos melósgöncében megy felvételizni, de nem is erről volt szó, hanem arról, hogy az ő társadalmi szintjének megfelelő jobbminőségű öltözetben, pl ing pulóver.
Én egy építésvezető vagyok. Tárgyalni ingben, utcai zakóban, bőrcipőben szoktam menni, mert általában is így öltözök. Ha melót keresnék, így mennék interjúra is. Most az asztal másik oldalán ülök, és rühellem a majmokat. Ha valaki nem magát adja, hanem meg akar játszani valamit, akkor az nálam elásta magát. Hát ezért nem praktikus túllihegni a megjelenést. Lehet, hogy másutt sem szeretik a bohócokat, ha meg mégis, akkor nem biztos, hogy szeretnék ott dolgozni.

Az öltözködési dekadenciáról kifejtettekkel egyetértek, de nem egészen vág ide a neveletlenség, mert most ugye az interjún való megjelenés a felvetett téma.

pushup 2015.11.16. 09:26:38

@F.M.J.: akkor most hol tartunk? én azt mondom, hogy rendes ember nem abban a ruhában megy interjúra, amiben dolgozni fog. eggyel jobban oda teszi magát, mert a helyzet sem mindennapi.
itt nyilván egy kőműves nevetségesen hatna öltönyben az állásinterjún, de egy sima irodai dolgozónál az öltöny-nyakkendő messze nem túllövés. lehet, hogy elfér egy nem kopott sötét farmer, egy egyszínű (nem kockás) inggel, sportzakóval, bőrcipővel, de nem túllihegés egy háromrészes öltöny sem. persze kurva fontos az is, hogy az a ruha, ami rajtad van, csak jelmez, vagy tudsz vele együtt mozogni. látszik az ilyesmi.
hogy én meg akarnám határozni, hogy ki, hogy, merre? ó, hát én leszarom, csak szoktam csodálkozni. Akkor, amikor nagy ritkán ülök (vagy csak oda látok rá) az asztal munkáltató felőli oldalán, meg amikor olvasom az ilyen-olyan blogokat, ahova a sértődött dolgozók írnak ezért, vagy azért.
ha kicsit mindkét oldal bele tudná képzelni magát a másik helyébe, mindenkinek könnyebb lenne.

2015.11.16. 12:40:02

Vicces. Banki informatikusi állásra jelentkezett már bakancsos pólós katonanadrágos ember is, meg szalmakalapos papucsos ember is. Ismerem mindkettőt, szó nélkül felvették őket, mert szakértők a területükön. :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.11.16. 13:03:20

@yatumux: lányoknak gyártanak megfelelő kosztümöt, semmi szükség arra, hogy férfiöltönyben szerencsétlenkedjen. A belinkelt kép elrettentő példa, mert kilógó lábujjakkal nem jelenünk meg állásinterjún...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.11.16. 13:10:49

@pushup: "akkor most hol tartunk?"
- Fentebb azt olvastam, hogy "én el. és te elolvastad az enyémet? értelmezted is?"
Nos ez így a jelek szerint nem igaz. A kommentfolyamot én kezdtem, és az első bejegyzésem épp arról szólt, amit most kifejtettél. Tehát, vagy nem olvastad, csak blöfföltél, vagy olyan hülyének nézel, hogy nem emlékszem a saját véleményemre.

Igazán nem szeretek mások lelkében taposni, de azért így felvetődik a kérdés, hogy a témával kapcsolatosan van kifejtenivalód, vagy csak úgy vitázol a vita kedvéért? Ha az első az igaz, akkor tisztelj meg másokat legalább annyival, hogy elolvasod az előtted jegyzett álláspontjukat, ha az utóbbi, akkor keress magadnak hasonszőrű gondolkodót, mert én nem vagyok kíváncsi rá, hogy meg tudod-e ismételni a véleményem kis átfogalmazás után!

pushup 2015.11.16. 14:42:18

@F.M.J.: ó, a francba! legkevésbé sem szerettem volna, ha ilyen személyeskedős dolog lesz belőle, de kommentfolyamban sosem bújtam el egy kis bazmegeléstől :D

az első hozzászólásodra pont nem írtam semmit, ellenben arra, amit az enyémre reagáltál:
"Elolvastad a kommenteket? Pont arról van szó, hogy sac/kb úgy illek megjelenni, ahogyan az adott munkakörben a munkáját végezni fogja."
erre meg én megírtam, hogy lófaszt. nem! fölé kell lőni. (ez nyilván vélemény, így szubjektív).
szóval ezért kérdezem, hogy te elolvastad az enyémet?
ha szerinted az eddigi hozzászólásaim a témát tekintve nem relevánsak, akkor felmerül veled kapcsolatban is a kérdés:
- dislexia?
- a lényeg a te véleményed leírása, ezt lehetőleg sokan hájpolják, ellenvéleményt, kritikát legszívesebben eltaposnád?
- csak jól esik egy kis vita?

én az utóbbi t is megértem. vannak olyan napok, amikor beszállok 20, egymással tökéletesen egyetértő pontagyú közé ellenkezni úgy, hogy már az elején tudom, meggyőzni nem lehet majd őket. ez ilyen perverzióm nekem, de nem túl gyakori. ide most nem ez hajtott. továbbra is fenntartom: az állásinterjú különleges alkalom, fölé kell lőni a megjelenést a mindennapinak. (ruhában, cipőben, borotváltságban/sminkben).

"meg tudod-e ismételni a véleményem kis átfogalmazás után"
nem olyan jó az a vélemény, hogy ne tudnék annál jobbat saját kútfőből ;)

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.11.17. 14:56:17

Örülök, hogy ilyen vitát sikerült generálni. és köszönöm minden kommentet. Kérlek Benneteket, ne menjünk el a személyeskedés irányába.
süti beállítások módosítása