Aki keres az talál? Történetek a munkaerőpiacról

Új állást akarok

Új állást akarok

Próbafeladat

mi mindent kell teljesíteni egy állás elnyeréséért...

2015. április 03. - Showmiller

Az álláskeresés során az egyik kedvencem a próbafeladat. Van hogy ez az első lépés, van, hogy később épytik be a kiválasztási folyamatba. Értem, hogy miért kell, de nem tudom tudja-e teljesíteni azt a célt, amire kitalálták. Tudom, nem életszerű, de pár órás együtt dolgozás a jövőbeni csapatoddal szerintem sokkal többet elárul az emberről, mint egy mesterkélt feladat. Bár az egész állásinterjú is egy nagyon mesterséges helyzet, az sem mond nagyon sokat. 

Szóval a próbafeladat. Ha a cégnél kell megcsinálni, akkor az ember stresszes, nem mozog otthonosan, nyilván nem fogja tudni jól megcsinálni, mert nem a természetes közegében van, így rengeteg mindenre kell figyelni. Egyszer voltam így egy cégnél, leültettek a recepció mellé egy géphez, és ott a folyamatos jövés-menésben kellett valamit alkotnom. Szerintem elég jól megcsináltam, igaz visszajelzést nem kaptam róla, ami azért hiányzott volna.

Egyik volt évfolyamtársam mesélt egy egész érdekes próbafeladatról. A srác nagyon jó a saját szűk szakterületén. Meghirdettek egy állást, ami pont passzolt ahhoz amihez ő annyira ért. Ez egy ilyen szakmai vezető jellegű pozíció volt egy multinál. Az állás kb. arról szólt, hogy találjon megoldásokat azokra a speciális problémákra, amelyeket a megrendelők feldobnak. A kolléga a területen komoly - nemzetközi - háttértudással rendelkezik, szóval feküdt volna neki a pozíció. Ehhez képest amikor jelentkezett behívták egy próbafeladatra, ahol kapott egy matekfeladatot, egy egyszerű számológépet, hogy oldja meg. Tehát egy szakmai vezetői pozícióra jelentkezőnél csináltak egy matekvizsgát. A munkához kell matematikai tudás, de inkább szemlélet és gondolkodás, a számolást elvégzik a számítógépek. No a lényeg, hogy amikor ezt meglátta, otthagyta őket... Azóta talált hasonló, sőt jobb állást máshol, ezt az állást pedig azóta is hirdetik (több, mint egy éve). Úgy látszik az idióta matekfeladattal sikerült már pár jelentkezőt elijeszteni, de állítólag ez a vállalati protokoll...

Nekem nemrégiben volt egy másik élményem. Jelentkeztem egy állásra, ahol egy speciális szoftver magas szintű ismeretét követelték meg. Úgy gondolom elég jó vagyok ebben a szoftverben, így jelentkeztem. Felhívtak, hogy kellene egy próbafeladatot megcsinálni, de úgy, hogy egyeztessünk mikor küldik és félórán belül vissza kell küldenem, hogy tudják mérni mennyi idő alatt oldom meg. De nem is ez a lényeg, ezt még értem. A vicc az, hogy a feladathoz előírás volt, hogy nem ebben a speciális szoftverben kellett megoldani, hanem más, egyszerűbb, programban. Tehát mintha megkövetelnék a profi photoshop tudást majd paintben kell megoldani egy feladatot. Vagy megkövetelik a profi kiadványszerkesztő program ismeretét és word-ben szerkessz magazin layout-ot. A program egyszerűen nem arra való. Ha pedig megkövetelik az ismeretet és nekem a munkahelyi dolgaim miatt történetesen van is a gépemen, akkor miért nem oldhatom meg abban? Mire jó ez? Mit fognak ebből megtudni?

Szerintetek jó valamire a próbafeladat?

Ha van egy történeted a munkaerőpiacról álláskeresőként, amit szívesen megosztanál, írd meg nekem az ujallastakarok.blog@gmail.com címre. Diszkréció garantált!

A bejegyzés trackback címe:

https://ujallastakarok.blog.hu/api/trackback/id/tr37333616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fridegar87 2015.04.03. 21:40:15

Szerintem van értelme. Voltam olyan interjún, ahol a próbafeladatnál kiderült, ezt az állást nem nekem találták ki, és igen, örültem, hogy nem a 3 hónap próbaidő alatt kell erre rájönnöm, és voltam több olyan helyen, ahol nagyon komoly szakmai teszteket és gyakorlati feladatokat kellett megcsinálni. (Meg voltam AC-n is, ahhoz képest a próbafeladatok olyanok, mint oviban a gyurmázás...)
Egyébként annak, hogy eléd tolnak egy nem releváns, például matekfeladatot igen is lehet értelme. Le lehet szűrni belőle például, hogy hogyan reagál valaki egy váratlan, új, nehéz feladatra. Elkezdi-e egyáltalán megcsinálni? Elő tud-e bányászni mélyről legalább 1 hasznos képletet hozzá? Vagy mint a haverod, feláll és elmegy... Néha, egy értelmetlennek látszó feladat működhet jól is. (Persze az is lehet, hogy pusztán a felvételiztető volt béna)

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.04.03. 22:05:51

Nem mondom, hogy nincs értelme, csak nem használják jól...
Azzal a állással kapcsolatban nemcsak a haverom állt fel, mondom azt az állást több mint egy éve hirdetik, szóval vagy másik is felálltak, vagy nem felelt meg még senki a próbafeladaton.

Fridegar87 2015.04.03. 22:19:45

@Showmiller: Tényleg nem kötekedni akarok, de egy szakmai vezetői pozícióra egyáltalán nem ritka, hogy akár 1 évig is keresik a megfelelő embert. 1. általában, ha megüresedik egy ilyen állás, azt azonnal pótolják a munka elosztásával, mivel vezető nélkül nem lehet dolgozni. Ezek után viszont nem égető szükség azonnal felvenni valakit, sokkal fontosabb viszont, hogy a megfelelő személyt találják meg. 2. Itt azzal, hogy nem a megfelelő embert veszik fel, sokkal nagyobbat lehet bukni, mint egy átlagos beosztotton.
3. Én továbbra is azt gondolom, hogy ez nem egy matekvizsga lehetett, inkább arra voltak kíváncsiak, hogyan osztja be az idejét, hogyan kommunikálja, ha valami nem sikerült neki, mit csinál, amikor egy teljesen idegen feladattal szembesül.. egy vezetőnél ezek elég kritikus kérdések.
+1: Főnököm nemrég lépett ki tőlünk. Ő mesélte, hogy az egyik interjún elé raktak egy kezdő tesztet. Nem állt fel, elmosolyodott, közölte a HR-essel, hogy szerinte neki nem ezt a tesztet szánták. Néhány további érv után a HR-es rájött, hogy valóban tévedés történt. Hogy szándékos volt-e sosem tudjuk meg (szerintem egyébként nem, ez szimpla tévedés volt), a lényeg az, hogy egy helyzetre rengeteg módon lehet reagálni, de ha tényleg egy idióta feladatot raknak eléd, annak is örülj, mert ugye, hogy te sem akarnál olyan helyen dolgozni, ahol kötelezően elő van írva a hülyeség, és olyan emberekkel sem, akik annyira nem értenek a feladataikhoz, hogy az új kollégát sem tudják rendesen kiválasztani emiatt?

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2015.04.04. 21:21:42

@Fridegar87: Végiggondoltam, igazad van :-) .

Amúgy most kaptam egy olyan próbafeladatot, amit meg tudok csinálni, de valóban jó volt arra, hogy rájöttem, nem ezt az állást akarom.

2016.02.21. 13:41:20

Most találtam meg ezt a posztot. Anno sok éve nekem is volt ilyen próbafeladatos átverésben részem.
Egy majdnem piacvezető kozmetikai céghez jelentkeztem csoportvezetőnek, kaptam is egy próbafeladatot amihez valami újszerű hozzáállást vártak.
Megcsináltam legjobb tudásom szerint, utána még 1x behívtak, hogy beszélgessünk már a feladatról, mert nekik ez annyira új és kicsit jobban prezentáljam már mire gondolok.
Vittem a kiegészítő infókat, prezentációt, mindent ami eszembe jutott és átadtam nekik. No ennek az lett az eredménye, hogy kineveztek egy belső kollégát arra a posztra amire engem interjúztattak, és a tucat próbafeladattal megtámogatva ő lett a csoportvezető, majd szépen megvalósították azt a szervezeti átalakítást amire én a próbamunkát, prezit, esettanulmányt, projektleírást benyújtottam. Utána még büszkék is voltak magukra, nekem meg sajnálkoztak, hogy hát nagyon jó voltam, dehát...
Azóta nem vásárolok a termékeikből, az egész nagyon ocsmány, gusztustalan eljárás volt, legszivesebben bepereltem volna őket, de soha-soha többet az életben SENKInek, semmi pénzért nem csinálok próba-teszt feladatot. Vegyen fel, 3 hónap a próbaidő, azalatt kiderül, hogy mit tudok.
Amúgy onnan tudom, hogy az én próbamunkámat használták fel, hogy megjelentek az újításaikkal szakmai lapokban amiket rendszeresen olvasok. Szóval csak óvatosan a próbamunkákkal, szerintem.

Showmiller · http://ujallastakarok.blog.hu 2016.02.21. 15:10:44

@Lady Scarlett: Igen nagyon gáz. Ilyenkor azt szoktam végiggondolni, hogy olyan cégnél, ahol ilyen gusztustalanságok beleférnek, nem is szeretnék dolgozni. Gondold végig, hogyan bánhatnak ezek az alkalmazottaikkal is...
süti beállítások módosítása